Community opzetten
Wat is een community?
Je hoort steeds vaker de term community managent en dat mensen deelnemen aan communities. Maar is een community eigenlijk? Een community is niets anders dan een groep mensen die op basis van gemeenschappelijke interesses of een passie én een gemeenschappelijk doel regelmatig - via online en offline platformen - bij elkaar komen om te praten’ ervaringen uit te wisselen of samen activiteiten te ondernemen. Kenmerkend voor een community is het tweerichtingsverkeer, de grote betrokkenheid (intrinsieke waarde), het gevoel van eigenaarschap, de grote onderlinge samenhang en een sterke band met de organisatie.
Wat levert een community je als vereniging op?
Het hebben van een community levert jouw vereniging/netwerkorganisatie voordelen op. Een community versterkt niet alleen de binding met je leden, maar draagt ook bij aan de ontwikkeling en waardepropositie van je vereniging/netwerkorganisatie. Je leest er meer over in dit artikel.
Onze communitymanagers denken graag met je mee! Zij faciliteren je met kennis van zaken bij het opstarten en inrichten van een community voor jouw vereniging of netwerkorganisatie. Ze kunnen ook fungeren als moderators. Leidraad voor een voortvarende en succesvolle start van je community bij MOS is het werken volgens een doordacht (stappen)plan. Dat biedt houvast en duidelijkheid voor alle partijen.
Het stappenplan
Voor het opstarten en inrichten van een community biedt een stappenplan uitkomst. Net als veel dingen, ontstaat ook een community namelijk niet vanzelf. Er is werk aan de winkel om resultaat te halen. Het opstellen en volgen van een stappenplan geeft alle partijen houvast en duidelijkheid. In alle genoemde stappen kunnen de communitymanagers van MOS ondersteuning bieden. Hieronder meer over de te volgen stappen.
Stappenplan
Het stappenplan begint met een idee dat voorkomt uit de wens om via een platform gezamenlijk kennis te delen of in gesprek te gaan. Dan volgt een weg van toetsing door o.a. het uitzetten van enquêtes en interviews, gevolgd door het analyseren van de uitkomsten. Een belangrijke stap hierbij is het betrekken, benoemen én bepalen van de rolverdeling van de proactieve leden, ook wel ambassadeurs genoemd. Vergeet daarbij ook de leden en het bestuur van de vereniging zelf niet mee te nemen. Zorg bij dit alles voor een heldere communicatie over de verschillen in rollen en taken binnen zowel de vereniging als de community.
De deelnemers aan een community komen offline, maar zeker ook online samen. De keuze voor een passend platform is dan ook een volgende stap. De communitymanagers van MOS kunnen daarin meedenken en adviseren.
Na live gang komt de meest uitdagende fase in het bestaan van de community: het omzetten van de plannen in actie. Een activatiekalender is daar een prachtig hulpmiddel bij. De communitymanagers van MOS trekken hierin gezamenlijk op met de ambassadeurs.
Als de community stabiel genoeg is, kan de community worden uitgebreid. Zo krijg je een grotere groep die actief wordt binnen de community en zal de rol van de communitymanagers van MOS veranderen: het accent verschuift van activatie naar modereren. Het uiteindelijk doel van een communty is namelijk dat deze zelfstandig draait waarbij mensen vanuit hun eigen waarden/behoeften actief bij elkaar komen om te ‘praten’, ervaringen uit te wisselen of dingen samen te ondernemen.
Ook een community starten?
Neem contact op met de community managers van MOS, Arjan van den Berg of Caroline Knobbe, via tel: 033-2473400. Zij gaan graag met je in gesprek en helpen je desgewenst verder.
Neem direct contact op
Ga naar contact