
Column
Bij MOS staat het themaToekomstbestendige Verenigingen centraal. Raimond Fifis, directeur MOS, schrijft over de ontwikelingen en bevindingen in zijn columns:
"Samen bouwen aan toekomstbestendige verenigingen"
Nijkerk - januari 2025 Bij MOS zijn we het nieuwe jaar goed begonnen met ons jaarlijkse nieuwjaarsontbijt. Een gezellig moment om samen te komen, elkaar het beste te wensen voor 2025 en bij te praten over de feestdagen. Het was fijn om vooruit te kijken naar wat dit nieuwe jaar ons gaat brengen. Bij vooruitblikken hoort voor mij ook het reflecteren op 2024.
Ik kijk terug op een intens jaar. Een jaar van groei, verbinding en gezamenlijke inspanningen. Er is hard gewerkt, uitdagingen zijn overwonnen en mooie resultaten zijn behaald. Dit alles dankzij de inzet van onze betrokken medewerkers. We namen afscheid van gewaardeerde collega’s die nieuwe uitdagingen aangingen en verwelkomden nieuwe gezichten die inmiddels hun plek binnen MOS hebben gevonden. Hun frisse energie, kennis en enthousiasme hebben ons team versterkt en daar ben ik ontzettend blij mee.
Een waardevol punt was de tevredenheid en verbondenheid van onze medewerkers, dat naar voren kwam uit ons medwerkertevredenheidsonderzoek. Door het organiseren van activiteiten rondom kennisdeling, ontwikkeling, samenwerking en ontspanning, groeide de teamspirit binnen MOS. Ook werden we positief beoordeeld door onze klanten. Deze waardering bevestigt dat onze gerichte investeringen in kwaliteit, dienstverlening en klantrelaties hun vruchten afwerpen. We hebben daarbij stappen gezet in het verbeteren van communicatie, afstemming en kennisdeling met klanten en relaties. De introductie van onder andere de ‘MOS-Klant’ Community, (kennis)bijeenkomsten en ons jaarlijkse kennisevent speelden hierin een centrale rol. Samen met klanten en partners hebben we gebouwd aan toekomstbestendige verenigingen.
Vooruitblik op 2025
Met frisse energie en duidelijke ambities starten we 2025. Het thema ‘toekomstbestendig verenigen’ is ook dit jaar hét uitgangspunt. We blijven ons richten op de ontwikkeling van zowel onze eigen organisatie als die van onze klanten. Samen zorgen we ervoor dat verenigingen goed voorbereid zijn op de toekomst en hun plek behouden in een veranderende maatschappij. Kwaliteit, ontmoeten, verbinden en kennisdelen zijn hierbij belangrijke kernwaarden. In maart organiseren we samen met onze strategische partner Procurios een inspirerend kennisevent. Dit is één van de initiatieven waarmee we kennisdeling en verbinding willen stimuleren. Daarnaast kijken we dit jaar uit naar mooie (nieuwe) opdrachten, prettige samenwerkingen en inspirerende ontmoetingen.
Na een periode van rust en opladen staan we klaar om onze klanten weer volop te ondersteunen. Namens het hele MOS-team wens ik iedereen een fantastisch en voorspoedig 2025. Laten we samen bouwen aan verenigingen die klaar zijn voor de toekomst!
Raimond Fifis
____________________________________________________________________________________________________________
“Een community helpt bij toekomstbestendig verenigen”
Nijkerk - september 2024 De zomervakantie is voorbij en met nieuwe energie werken we verder
aan ons jaarthema ‘Toekomstbestendig Verenigen’. Wij geloven dat verenigingen met een open en flexibele structuur het best zijn voorbereid op de toekomst en groei kunnen omarmen.
Groei draait niet alleen om meer leden; betrokkenen bevinden zich ook buiten de traditionele ledenkring. Flexibele oplossingen, waarin leden én derden zelf de regie kunnen nemen, maken kennisdeling eenvoudiger en helpen leden te activeren.
Een praktische stap hierbij is het opzetten van een (online) community als aanvulling op de bestaande infrastructuur. Het biedt een platform waar leden zelf het initiatief kunnen nemen om te communiceren en zo actief kunnen bijdragen aan de vereniging. Ik denk dat zo’n community toekomstbestendig verenigen bevorderd en dat is waar MOS voor staat!
De meerwaarde voor jouw (beroeps)vereniging
In dit digitale tijdperk, waarin technologie centraal staat, hebben mensen niet alleen behoefte aan efficiënte manieren om kennis te delen, maar ook aan verbinding en samenwerking. Verenigingen kunnen hierop inspelen met een (online) community. Een community biedt een tal van voordelen voor leden en versterkt de positie van de vereniging versterkt. Hier zijn enkele voordelen:
- Versterkte netwerkmogelijkheden
Een online community vergroot netwerkkansen. Met een platform waar leden eenvoudig kunnen communiceren, kennis delen en nieuwe contacten leggen, stimuleer je waardevolle samenwerkingen, zowel nationaal als internationaal. Dit kan het netwerk van leden aanzienlijk vergroten. - Toegang tot kennis en expertise
Een goed beheerde community biedt een schat aan kennis, zoals vakliteratuur, best practices en casestudies. Via webinars, intervisiegroepen en forums kunnen leden hun kennis en vaardigheden verbeteren en op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen. - Betrokkenheid en loyaliteit
Een actieve community vergroot de betrokkenheid en loyaliteit van leden. Deelname aan discussies en evenementen versterkt hun band met de vereniging, wat kan leiden tot hogere retentie en minder verloop. - Online en offline in balans
Een online community is kosteneffectief, maar een goede balans tussen online en fysieke evenementen is essentieel. Persoonlijke ontmoetingen versterken de band tussen leden, terwijl de online community de interactie na evenementen voortzet. - Flexibiliteit en toegankelijkheid
Leden kunnen op elk moment en vanaf elke locatie deelnemen, wat de drempel verlaagt om betrokken te zijn. Dit creëert een diverse en inclusieve gemeenschap waarin mensen van verschillende achtergronden regelmatig samenkomen.
Conclusie
Ik zie de (online) community in dit digitale tijdperk als een krachtig middel om niet alleen kennis te delen, maar ook om de impact van verenigingen te vergroten en waarde te creëren voor de leden. Door netwerkmogelijkheden te versterken, kennis toegankelijk te maken, de betrokkenheid van leden te vergroten en kosten te besparen, kan een vereniging zich ontwikkelen tot een essentiële bron van inspiratie, professionalisering en groei. Dit vraagt wel dat verenigingen investeren in een goed opgezette en onderhouden online community. Werkt dit, dan is het niet alleen een slimme zet, maar ook een grote stap richting een dynamische en toekomstbestendige vereniging met betrokken leden. Wat houdt je nog tegen?
Raimond Fifis
_________________________________________________________________________________________________________
"Een aanbod voor iedereen, is een aanbod voor niemand"
Nijkerk, april 2024 - Een belangrijke succesfactor voor branche- en beroepsorganisaties is de mate waarin het profiel van de leden homogeen is. Dat homogene profiel kan overal in zitten. Van geografische overeenkomsten tot het vakgebied of sector en van ondernemingsvorm tot levensfase waarin een lid zich bevindt. De mate van overeenkomstigheid tussen de leden bepaalt immers hoe verfijnd en op maat gesneden beleid en aanbod van de vereniging kunnen zijn.
Als uit een analyse blijkt dat de diversiteit van je leden groot is, moet je daar iets mee. Het is misschien een eyeopener en je realiseert je waarom het niet lukt om als vereniging voldoende slagvaardig te zijn in groei en ontwikkeling. Maar ja, het omturnen van je ledenbestand doe je niet zomaar even. De vraag is ook of dat wenselijk is.
Hoewel eenduidigheid in de samenstelling van het ledenbestand zo zijn voordelen heeft, kan diversiteit om andere redenen waardevol zijn. En hoe homogeen het ledenbestand ook is, er zijn altijd (bloed)groepen binnen de club, bepaald door achtergrond, herkomst, organisatievorm, omvang en andere kenmerken van individuele leden. Ons advies aan verenigingen: speel daar adequaat op in met je beleid, communicatie en het aanbod. Het maakt de vereniging sterker als zij structureel rekening houdt met de verschillen in het ledenbestand. Immers, een aanbod voor iedereen is al snel een aanbod voor niemand.
Raimond Fifis
___________________________________________________________________________________________________
"Doelen veranderen niet, de weg er naartoe wel"
Nijkerk, januari 2024 - Verenigingen hebben hun beste tijd gehad. Het is een opvatting die ik wel vaker hoor. Verenigingen vergrijzen en jongeren zien het nut er niet van om lid te worden. En willen ze wel, dan zijn er maar weinigen geïnteresseerd om zich actief voor de vereniging in te zetten of überhaupt aan activiteiten deel te nemen. Logisch dus om te denken dat de vereniging ten dode is opgeschreven.
Toch ben ik het daar totaal niet mee eens. Want: wat zijn de behoeftes van professionals, bedrijven of zo gezegd mensen in het algemeen? Inspiratie opdoen, kennis delen, ontwikkelen, innoveren en ga zo maar door. Het zijn precies de zaken waar branche-, beroepsorganisaties en andere samenwerkingsverbanden een belangrijke rol spelen. Vroeger, nu en altijd.
Dat vraagt wel een blik op de toekomst. Want doorgaan op de oude weg kan natuurlijk niet meer. Verenigingen van nu moeten zich ontwikkelen tot dynamische organisaties, die meebewegen met de omgeving, oude structuren doorbreken en gebruikmaken van nieuwe technologieën en inzichten van jonge mensen. Met andere woorden: actief werk maken van toekomstbestendig verenigen. Immers, de doelen veranderen niet, wel de weg er naartoe.
Raimond Fifis
_________________________________________________________________________________________________________
Neem direct contact op
Ga naar contact